Tuesday, April 24, 2007

جاوبت على التاج ......بس ربنا يستر


مش عارفة بجد أقول ايه رغم أني أزعم أني واحدة عرفه عيوبها قبل مميزاتها , دايما بتصدر العيوب قبل المميزات , لكن صعب جدا اتكلم عن نفسي واقول اللي ميعرفوش حد عني ..ورغم أن السؤال "التاج " اتبعت لي المبارح من دينا , وبالطبع مسألتش اي حد عن ايه اللي شيفه في مستخبي , ولأن أبي وأمي لو سألتهم مش هيقولوا , ولو سألت أصحابي في الكلية اللي بعتز بجد بمعرفتهم هيقولوا معظم الحاجات العادية اللي فيه..فحاولت استرجع على مدار حياتي وبالذات منذ دخولي الكلية والعمل الصحفي ايه اكتر الحاجات اللي اتقالت لي وبجد كشفتني اوي ,مع الحاجات الي انا شايفها في نفسي ..وربنا يستر بقي
وهنبدأ مع بعض دلوقتي:

أولا:أنا شخصتين في شخصية واحدة , عندي شخصية جادة ومجتهدة طول اليوم بتتعامل مع الناس , من الاخر تقول راجل بيتعامل معاهم , وده سر أن اسمي علاء في الشغل , ودي حكاية طولية أصحابي في الكلية عرفنها ..اوعدكم اقولها لكم في بوست لوحده..المهم الشخصية الجامدة اوي ديه , جوها شخصية مش بتطلع اللي في أوقات معينة . شخصية رومانسية إلي أبعد الحدود , هشة جدا وحساسة جدا ونقية جدا ودموعها قريبة جدا جدا , وسهل الناس تحس أنها مضايقة من ملامح وشها على طول , والشخصية التانية ديه ممكن تتكسر لو طلعت بره وتعاملت مع المجتمع ..عشان كده هي مستخبية أو بمعني أصح أنا دائما بخبيها ..عشان خايفة انجرح


ثانيا: أنا حد طموح جدا بس من كتر طموحه عنده شك دايما أنه هيقدر يحقق اللي هو عايزه عشان كده بخاف قوي أن أموت قبل ما أحقق أحلامي , دايما حاسة أني مش واثقة في نفسي خاصة على المستوي الإنساني , دايما حاسة أن الناس صعب تحبني , صعب أكون صديقة لهم , دائما بحب الناس وبهتم بيهم جدا جدا واحيانا في ناس بتكون بالنسبة لي محور اهتمامي , لكن عمري ماكنت أنا محل اهتمام أي حد عشان كده بطلت أفكر في مقابل العطاء وفضلت أدي وبس والمكافأة عند ربنا..وعلى المستوي المهني دايما عايزه أكون أحسن وبقول دايما لا أنا لسه مش حققت حاجة لازم اكثر وأكثر ..وده اللي مخلي حياتي جد جدا , حتي الترفيه بالنسبة لي جد لاني عايز أحقق أحلامي


ثالثا : بحب جدا الأطفال لدرجة لاتتصور لما بشوف طفل في المترو باكون عايزه أخده من مامته واضمه في حضني خاصة لو كان صغير. تقدروا تقولي عندي طاقة مهماهتية عالية جدا , وبتصل لكل اللي حولي في اي مكان انا فيه بس بخاف مهماهتي ديه تكره الناس في لاني لما بحب بحب بقوة جدا ممكن توصل لدرجة أن اللي ادام بيحس أنه هيتخنق ..بس رغم كل ده حلم حياتي أني أكون أم , وأم صالحة ..
كمان أنا بحب أكلة المسعقة جدا جدا , ممكن تغرقوني في مسعقة وبابا غونج وسلطة وتسيبوني وتمشوا , بعشق عائلة الباذنجان ومعها السلطات وضيفوا عليها شربة الخضار أو الخضار سويته ,دول أكلات عمري .. بحب كمان من الحيوانات الحصان والغزال والهدهد والظبي والحمام والنمر ..ولوني المفضل على الاطلاق الأزرق بكل درجاته بس أحسنهم درجات لون السماء ..وبحب اوي اوي ومن غير تحيز حرف العين لانه حرف وسطي وأنا أفضل الوسطية في حياتي...بحب برجي الجوزاء رغم أن كل اللي أعرفهم بيكرهوا الجوزاء ..ليه مش عارفة , لدرجة هتكرهني فيه


رابعا: نفسي أتزوج واحد زي سيدنا عمر بن الخطاب . شرطي الوحيد أن يكون زيه مش مهم عنده ايه ..بس يكون زي عمر بن الخطاب في كل حاجة , او على الاقل فيه 10% منه , لان ال10% في الزمن ده حلو قوي .. هتقولوا ليه اخترتي سيدنا عمر هاقولكم لاني بتعتبره شخص غير عادي , شخصتين في شخصية واحدة , يجمع بين القوة في دفاعه عن الحق والحرية والحزم والجدية والاتقان والشجاعة وقول الحق , ومعهم القلب النقي الطيب الرحيم الرؤؤف المتواضع الحليم , , وكتل من الحنان والاحتواء والدفء في المعاملة ..أي أنه رجل بمعني الكلمة , ولو كان ممكن أجد راجل فيه 10% من النبي صلي الله عليه وسلم كنت قلت عايز واحد زيه ..بس اعتقد ممكن ولو بنسبة 1% الاقي زي سيدنا عمر واعيش معاه في بيت على البحر في اي حتة مع اولادي ومش عايزه حاجة من الدنيا بس يكون زيه
...بمناسبة الكلام بقي عن شريك الحياة . عندي دايما خاطر أني عمري ماهالقي شريك الحياة ده , لأني مافيش في حضرتي اي حاجة تعجبه , ولو جه غالبا هتكون والدته دعت عليه في ليلة قدر ,

خامسا: أنا بخاف جدا من يوم الحساب طبعا ده بالنسبة للحياة الأخرة , بس أتمني من الله أن أموت شهيدة وأنا بعمل مراسلة على عتبة المسجد الأقصى , أما من الدنيا بخاف من حاجات كتير , على المستوى المعنوي بخاف من أني انكسر أو اتهزم أو أشعر أني ضعيفة , أو اتصطدم في حد ويخون ثقتي فيه , وبكره الخيانة جدا جدا جدا جدا بكل أشكالها ,بخاف أني أكون وحيدة , وبخاف أني أفشل خاصة في شغلي ( الصحافة) لاني بالنسبة لي الصحافة حياتي كلها لان مش عندي حاجة تانية غيرها بعد ربنا طبعا... بخاف أني أزعل حد أو أموت وحد زعلان مني ....بخاف أن مصر تنهزم وتحتضر أكتر من كده , أو أشوفها يوم وهي بتحتل .......وعلى المستوى المادي , بخاف من كل الحشرات والزواحف من أول النمل لغاية الثعبان مرورا بالفأر والسحلية ..الخ , اعتقد أني لو أنا وفأر في مكان واحد ومقفول ومش فيه غير شباك بسلك هاقردد السلك أنا وانط من الشباك.

اعتقد أن كده كفاية أوي ..أنا شكلي صدعت دماغكم بجد , وهتكرهوني , ..بس أنا قلت كتير عن نفسي عشان صحابي طلبوا مني يعرفوا الجانب الإنساني عندي , واخفف رتم السياسية اللي في البوج بتاعي .. فحاولت أن أقدم جزء إنساني , قبل ما أكمل السياسية

10 comments:

saloma said...

ههههههههههههههههههههه
حلو اوى حوار قتقرقضى السلك بدل الفار،، انا عن نفسى ممكن اعيط للفار ده طبعا فى حالة لو ماجتليش سكتة قلبية اول ما اشوفه
و ان شاء الله ربنا هيرزقك و يرقنا كلنا بالزوج الصلح اللى نأمنه على نفسنا و دينا و يتقى ربنا فينا

أحمد عبد الفتاح said...

اظهر وبان يا معلم
ايوه كده اظهري علي حقيقتك
وربنا يستر ومتقعيش في واحد ذي ابو لهب

عصفور طل من الشباك said...

أوعي تتنازلي عن الشخصية الحلوة اللي بتتمنيها حتى لو عنست زي ما بيقولوا



بس مش لازم بالضبط زي عمر بن الخطاب لأنه إنت مش زي أسماء وعائشة وحفصة


لكن برده في مواصفات ما ينفعش تستغني عنها



ابقي اقري كتيب "كيف تختارين زوجا يكرمك" ل د.أكرم رضا أو حلقات أ.عمرو خالد الجميلة بتاعت مواصفات شريك الحياة و الخطبة والعقد والزواج

Amr said...

جامد جدا

حتة الفار دي موتتني من الضحك

Anonymous said...

إلا موضوع الفأر ده.. فكرتينى بنفسى

بس فعلا يا علا انت شخصية طيبة جدا وباين عليكى اوى على فكرة رغم انك واخذاها جد زى ما بتقولى ورغم أنى ما اتعاملتش ولا اتكلمت معاكى كتير يمكن ما جتش الفرصة بس بجد انت من الناس اللى سعيدة جدا انى عرفتهم فى الكلية ده وياريت أعرفك أكتر

أنا أول واحدة شافت المدونة وعلقت عليها

Dina Samaha said...

حلو اوى يا علا الكلام
كل اللى اقدر اقولهولك
خليكى زى ما انتى
طيبة
مجتهدة
طموحة
ملتزمة
وفية
واوعى تخافى من الحاجه الكويسة والجميلة اللى فيكى بل العكس ابرزيها وبينها..لانك هتلاقى اللى يقدرها..
انا بقولك كده على شخصيتك التانية اللى بتخافى تظهر للناس..و بقولك ماتخفيش..ده احسن انك تعيشى بشخصيتين .. ممكن تعيشى بواحده جامده ورقية وعمرها ماتنسكر لن ايمانها قوى جدا فى الله وفى الناس اللى بتحبها وتستحق حبها
:)
صحيح لو لاقيتى فار متخافيش..والله يابنتى الفيران دول اضعف مخاليق ربنا
عارفه يا علا انا ماخفش من حيوانات اخاف من البنى ادمين

mohamed said...

عارفه يا علا انا اول ما شفتك خدت عندك انك شخصية جريئة بعض الشئ ومتحمسه في افكارك

مفيش حد معندوش شخصيتين انا اللي اشتغلوا معايا لما بيقضوا معايا يوم عادي بعيد عن الشغل مش بيعرفوني

وطموحك دا جميل متتخليش عنه ومع الحماسة اللي ان شاء الله تحققي كل احلامك

وعلي فكرة انا كمان بحب الاطفال جداً لدرجة انها ممكن تكون نقطة ضعف فيا تجاه اي طفل

واهم حاجة متخفيش من الفران في حد يخاف من مخلوقات صغيرة ضعيفه زي دي

Anonymous said...

ربنا يحقق احلامك عليك بالدعاء ولا يهمك انا برضه لحد دلوقتي باخاف من الفار والصرصار وياما شلت احمد اللي هوه صاحب يالالالي وتركت البيت للفار يرتع فيه وكنت باخاف علي احمد لحسن الفار يعضه اصله فار مزارع قد القط افتكرت حاجات من زمان انا سعيده بامالك واحلامك احمد بيقول ابو لهب ان شاء الله ترتبطي باللي تتمنيه وقولي له ربنا يستر ولا تقترن باام جميل

قلمي الحر said...

شكرا لكل واحد علق على التاج , ومرسي على تعليقاتكم بجد كانت تحفة
سلمي
ده اللي هيحصل فعلا لو شفت فأر وقدرت استحمل اني اشوف
أحمد
متقلقش اتجوز عمر مش ابي لهب , وبعدين اب لهب زمانه اتحرق , هو صحيح في منه كتير اليومين دول , بس ايه اللي هيجيبه عندي , انا هافضحه
عصفور طل من الشباك
تشرفني زيارتك وتعليقك
اوعدك مش هتتنازل عن شخصيتي , وانا مش عايزه عمر 100% ياريت بس القي 10%%, لان مش اسماء 100%
عمرو
ربنا يكرمك, شكرا على التعليق , وصدقني موضوع الفار ممكن يحصل
اللي عارفها
شكرا لانك وصفتني بكل هذه الصفات ويارب اكون عند حسن ظنك
دنيا
شكرلا يادنيا ومرسي على التاج , وعلي مدح صفاتي والله ما انا عارفة ارد ك حبكم ازاي , بس كل الي اقدراقوله ..ربنا يخليكم لي ويكرمك
محمد
شكرا جدا, دايما بتشرف مدونتي , وانا سعيدة بده, وصدقني انا فعلا جرئية , واحيانا جدا ..وبحب افكاري جدا وده صحيح ..وبحب الورد والعسل والأطفال ..ومرسي على التعليق
البتول
اولا أنا في قمة سعادتي أنك زرتي مدونتي , ده شرف كبير جدا كأن أمي بالضبط زارت مدونتي ..شكرا لك , ويارب أكون ماقرأتيه عند حسن ظنك..ويشرفني تعليقك علي مدونتي وهاسنتناه

Anonymous said...

ازيك ياعلا عجبتنى شخصيتك اوى وبقولك ثقى بنفسك وياريت لو اتعرف عليكى وده ايميلى ياريت تضيفينى heba_alnaghy