Sunday, November 18, 2007

مكرم نقيب...ولاعزاء لشباب الصحفيين

أصبح مكرم محمد أحمد ، نقيبا للصحفيين ، ولايسعني أن أقول حسبنا الله ونعم الوكيل فيمن انتخبه ..كل من انتخبه فكر في حياته المهنية ومرتبه ومعيشته ونسوا حرية الصحافة وأملنا في الكلمة الحرة عشان ينتخبوا عضو حزب وطني وأهرام وكمان من أكبر المطبعين مع إسرائيل ، والأهم أنهم تناسوا حضرتنا ،الجيل الجديد من الصحفين
فالجيل الجديد من شباب الصحفيين خريجي كليات الإعلام ، الذين يعملون في الصحف أما من غير فلوس أو من غير اسم ، أو الاثنين معا ..أو ربنا كرمهم زي حالتي وبياخدوا فلوس"ملاميم طبعا" وبينزل اسمهم.. الحمد لله على كل شئ طبعا..أنا بقي كان لي السبق في إنى احضر انتخابات النقابة واغطيها عن قرب ، كل المرشحين فكروا في الأجور والشقق والرعاية الصحية ..والله على عينى ورأسي ، بس ماحدش فكر فينا ، فكر في أننا من حقنا نكون صحفيين معترف بنا من نقابتنا وأننا مش عمال تراحيل في الصحف ، ولامجرد عمال بالأجرة عد رؤساء الأقسام ورؤساء التحرير ،احنا لنا حق في أننا يعترف بنا ويكون لنا حماية وكارنيه محترم ، لأنه كل الشباب اللي بيشتغل في الصحافة ليس لديه دليل أن صحفي لا من الجرائد التي ترفض أن تعطي لنا كارنيهات ولا من النقابة ..واحنا بقي بلا هوية رغم أننا متمرتين يمكن أكثر من الصحفيين الكبار ..يرضي ربنا ده
وطبعا مادام مكرم جيه، وهو من أنصار تقليص الجماعة الصحفية ،وكفاية اوى أنهم 5.000 صحفي ، وأن الفلوس اللي بتجي لهم يادوب على اد الصحفيين ومافيش امكانيات لغيرهم ..ده معناه حلنى بقي على مانشوف سلالم النقابة ، انا مش حزينة على العضوية ، هى ولاتهمنى أنا حزينة على حقي ، واعتراف القانون بي كصحفية ..مين يجيب لنا حقنا ، نفسي حد يفكر فينا ..احنا مطالبنا بسيطة أننا نكون لنا هويتنا الصحفية ومرتبات بسيطة تمكنا أننا نعيش لأننا مش عبيد في جرائد ، وتدريب مهنى ليس قاصرا على أعضاء النقابة فقط..للأسف كل حاجة بنحاول نشترك فيهافي النقابة تجد الشرط الأول : أن تكون عضوا مقيد مشتغلا بنقابة الصحفيين ،مشتغل موجودة أ لكن عضو بقى نجبها ازاي ، ده تمييز ، ومنهم لله ، لا أملك غير حسبي الله ونعم الوكيل فيمن اختار مكرم ..وربنا يستر علينا بعد كده وهنشوف هيتعمل فينا ايه ؟؟

8 comments:

Anonymous said...

كلامك فى الصميم ياعلا
احنا ياما هنشوف

هاجر عثمان

سندباد said...

لكي الله يامصر

سوووكا said...

تعليقي يمكن متاخر شوية
بس اما قريت التدوينة افتكرت الموضوع
مش حنسى ابدا يويميها اما كنت واقفة انا والبت تسنيم وبنقرا البرامج الإنتخابية ومنها واحد بيعرض حتة ارض عشان مصيف الصحفيين ساعتها قلت لتسنيم طيب وايه نظام المايوة على حساب مين بأه

بجد انا فريت الورق اللي خدته يوميها مالقتش ولا واحد حاطط مشكلة سعدتي وسعدتك في برنامجه

يمكن عبير بس من عندنا كانت حطة مشكلة الصحفيين اللي بيشتغلوا في جرايد ليها رخصة اجنبية

انا بطلت اتضايق من زمااااااااااان دلوقتي ماعنديش غير هههههههههههههه

ا بـن عــمــر said...

إذا وسد الأمر لغير أهله فانتظروا الساعه
بصراحه انا بكرهه
اما الكرنيه والفلوس
معلش احنا فى مصر
يعنى هتزقك لحد ما تفر منها

صرخة حق said...

بلاش الظلم لعل الله يحدث في امره امره فلننتظر حتي نري ما هو بفاعل حتي وان كان ظالما فاسدا اعتقد ان لذلك نتيجة اكثر ايجابية انه سيكره الناس في الظلم والفساد اكثر واكثر لعلهم يفيقون
مش هقول انا مين
تحياتي

سندباد said...

انا جيت اطمن واسال ليه الغيبة الطويلة دي
تحياتي

محمد said...

أكيد الصحفيين لو استريحوا هيفضوا لأخطاء الحكومة .. والحكومة لا ترضى ذلك

لذلك هي تطبق هذا الأمر على كل فئات الشعب

اشغله بلقمة عيشه .. يخف عنك

لله الأمر

عمرو said...

مدونة سوسيولوجيا الحياة اليويمة تجدوا ما يسركم من تحليلات واْستشارات , وخدمات تانية كتييييييير ,
http://sociology4life.blogspot.com