Friday, June 29, 2007

تاج ...وهاجاوب عليه

، انا هاجاوب على تاج ارسله لي المدون الزميل بكار من فترة وكنت أجلت الجواب عليه حتي أنتهي من الامتحانات ولأني وعدته أني هاجاوب ..فأنا قررت أجاوب ...يارب بس يعجبكم
من هو:أحب شخص لقلبك فى الدنيا؟
..والله أنا بحب الناس كلها بس تقدر تقول كنت بحب أستاذي في مادة التاريخ "الله يرحمه"وكان قدوتي
إنسان مستعد تضحي بحياتك - ركز فى كلمة حياتك- علشانة؟
التضحية شئ كبير اوي ...اتمني اقابل الشخص اللي يستحق أضحي عشانه
اسم أول حب؟
مافيش..لان مافيش حتي الأن ولاحب في حياتي
اسم اخر حب(حتى الان)؟
هو كان في أول عشان يكون في أخر

ما هو :اسم أجمل كتاب كتبه بشر قرأته ومحتفظ به حتى الان ؟
عبقرية عمر
اسم كتاب-كتبه بشر برضة- انت متعلق بيه وبتقرأه كل فترة؟
قصص أجاثا كرستي ، يوسف السباعي ، يوسف ادريس

أهم جهاز منزلى انت متعلق بيه او بتستخدمه كتير ؟
الكمبيوتر

شىء تحس بالراحة النفسية عندما تنظر اليه ؟
السماء في درجة الصفا عندما تتحد مع الأفق البعيد فوق موج البحر الأزرق

مكان تحس فيه بالحنين إلى شىء لا تدرى ماهو و ذكريات جارفة الى لاشىء ؟
النيل
مكان تحس بالراحة عندما تدخله ؟
المسجد

أجمل مدينة زرتها داخل مصر ؟
اسكندرية و مرسى مطروح
أجمل مكان طبيعي رأيته داخل مصر؟
، ونهر النيل بالقاهرة ،شاطىء عجيبة فى مرسى مطروح

نوع هاتفك المحمول؟
موتورلا
اc18
سرعة بروسيسور جهازك ؟
مش فاكره

حجم ذاكرة –هارد- جهازك ؟
120
المساحة التى تشغلها المواد الاسلامية على جهازك ؟
مش حسبتهاأبدا ، ولكنها تضم ، قرأن كريم لمختلف الشيوخ ، وأغاني إسلامية لسامي يوسف ومسعود كوراتس ،وابتهالات للنقشبندي ، وأذكار لمشاري
نفس المساحة السالف ذكرها فى قلبك-الاجابة لنفسك عشان الرياء يا اخواننا ؟
حاجة ربنا أعلم بها ..وإن شاء الله أتمني يجزيني بهاخير

أهم هدف انت واضعه لحياتك دلوقتى؟
أكون صحفية على قدر جيد من العلم والمعرفة والقدرةعلى ايفاد المجتمع والناس
مواصفات فتاة –أو فتى للبنات- الأحلام بالنسبة لك ؟
عايزه فيه لو 10% من سيدنا عمر بن الخطاب ، بكل شخصيته
يكون إنسان متدين عمليا وخلقيا أكثر من تدين الأفواه والملبس
أن يكون إنسان متفتح عاقل ، لديه قدرة على التحاور وفهم الأخر ، واحترامه
يكون بيحب القراءة و يكون له رأى و فكر و أسلوب فى الحياة,، وهدف عايش عشان يحققه
إنسان جرئ وقوي الشخصية وعند ه مبدأ

صف ما يأتى :شعورك لما بتسمع كلمة مصر؟
الحب ، والحسرة ، والأمل في الإصلاح ، والحنين

شعورك لما بتسمع كلام عن اليهود ؟
ليه هما أذكي مننا وبيستغلوا الفرص ..واحنا فاشلين

شعورك لما بتشوف ظابط شرطة ؟
بخاف من بعد قانون الطوارئ

شعورك لما بتشوف الكناس العجوز فى الطريق ؟
نفسي اروح اساعده ..وبحمدربنا على فضله عليا

لون البطانية اللى بتتغطى بيها فى الشتاء ؟
رمادي ..وأحيانا بتغطي بلحاف أحمر

لون الجورب-الشراب- المفضل لديك ؟
حسب لون الطقم اللي هالبسه

احساسك إذا داست قدمك فى الطريق على مخلفات اخراج حيوان- *** ولا مؤاخذة-
أكيد مش محتاج السؤال لإجابة

واحد لبس جلابية وحاطط عمامة وله لحية وبجيبه السواك وبيده المصحف؟
بقول يارب يكون فاهم أن الدين مش لبس بس ، وإنما معاملة
احساس يراودك فى اشارة مرور مغلقة بسبب مسئول كبير؟
ليه كده ..حرام عليه... وبفتكر جملة سيدنا عمر "اخاف أن اُسأل على دابة تتعثر في العراق ,وهومعثر بشر عن حياتهم

21 comments:

mohamed said...

كل تاج وانتي بخير يا علا

اجاباتك بسيطة وفي نفس الوقت قوية

وبتحبي العمق في الكم علي الامور

حزيــــــــــــــــــن said...

ازيك يا علا انا كنت محتاجلك فى المشكله اللى فاتت معايا بس مش مشكله المهم انك تكونى بخير وحمدا لله على السلامه من الامتحانات وربنا يوفقك
علا انت من عين شمس ؟
بالنسبه لأجاباتك فبتكشف شخصيه متنوعه تأثرك بكتاب عبقرية عمر افتكر انه للعقاد وبعدين كتابات يوسف السباعى وغيرها نوع تانى خالص
النيــــــــــــل
والمسجـــــــــــــد
تقريبا لو كان جالى البوست دا كنت هقول بردو النيل والمسجد
بس النيل امتى والمسجد دايما ولا فى صلوات معينه ولا فى اماكن معينه
ساعات بعد مع زمايلى على النيل من عشرة بالليل لسبعه الصبح
نرجعلك تانى
اول حب واخر حب مفيش بالرغم من ان تجربة الحب عند معظم البنات بقت شئ عادى ومعروف وخصوصا اللى بيقروا يوسف السباعى
مواصفات الشاب اللى عايزه تتجوزيه يكون زى سيدنا عمر احييك على الجمله دى بصراحه اول مره اسمعها من بنت
انطباعك عن شاب ماشى فى الشارع بجلباب قصير الخ
تقريبا اجابتك نفس اجابات كتير قريتها على نفس السؤال بس فعلا تسعه وتسعين فى الميه من الشباب اللى بالشكل ده بكونوا عارفين ان الدين مش شكل بس ولكن بيبقول مخلصين للدين جدا فى نفس الوقت
فى النهايه اجاباتك فيها معانى كتير وسط السطور بتنكتب دون ان تدرى
ربنا يوفقك يا علا ويعزك ويكرمك ويحفظك
ابقى عدى عندى تانى وقوليلى رأيك فى البوستين اللى تحت الحلمنتيشى معلش هتعبك معايا

أحمد عبد الفتاح said...

بص يا اخ علاء
كله الا الفشر في التاجات
بقه موبيلك سي 118 يا فشارة ؟
ده سي 117
وفيه زرار فيه مقطوع كمان

حزيــــــــــــــــــن said...

نسيت اقولك مبروك

Anonymous said...

إجاباتك طبعا مش عاوزة كلام يعنى زى ما محمد قال بسيطة وقوية

ويا رب تلاقى واحد فيه 10% من سيدنا عمر بن الخطاب، أنا شخصيا لو لاقيت واحد فيه 0.1% حوافق، أصله صعب جدا فى الزمن ده ، هى أمنية جميلة ربنا يحققهالك

بس هو كان فى حاجة الشاعر قالها وكنت عاوزة أرد عليها بالنسبة إن ما فيش أول حب ولاآخر حب، أنا شايفة إن ده الطبيعى والعادى لأن احنا عندنا 20 أو 21 سنة بالكتير يعنى يا دوب ووارد ان يكون فى تجربة سابقة ما كملتش وما حصلش فيها نصيب فى السن ده لكن البنات بقى اللى بتحب من وهى فى اللفة ده وكل شهر تلاقيها بتحب واحد جديد فدول ربنا يهديهم، نفسى أعرف بيعملوا كده ازاى

بعدين مش شرط يا شاعر ان اللى بيقرا ليوسف السباعى أو أى روايات عاطفية أنه يكون بيحب أو عاش قصة حب

صاحب البوابــة said...

اجابات جميلة

تدل على شخصية ناضجة

تحياتي

قلمي الحر said...

محمد
شكرا على تعليقك ..صدقني هو كان احساسي

قلمي الحر said...

حزين
انت معاك ميلي اي مشكلة تواجهك ابعتها لي فورا ..ونتكلم فيها
أنا الحمد لله بخير
بالنسبة للمسجد في أي وقت مش صلاة معينة ..بس طبعا باكون في غاية السعادة لما بصلي التراويح والتهجد والفجر في رمضان في المسجد
بحس براحة نفسية رائعة ..بس أنا عموما بلجأ للمسجد أو الصلاة لما بكون مخنوقة
...النيل ده المتنفس الوحيد لي رؤيته بتحسسني بالقوة والعطاء والغموض والطيبة والتجدد مشاعر تساعدني على الحياة
..بالنسبة لقرأتي
أنا بحب عبقرية عمر لعباس العقاد لأني أعشق شخصية سيدنا عمرو وأجمل ما كتب فيها كان للعقاد ..أنا أحب فعلا سيدنا عمر
أما قرأتي ليوسف السباعي وادريس واجاثا كريستس ..ده لاني بحب القصص جدا والثلاثة دول في منهم له فكر ومنهم له قدرة عالية على الوصف في كتابته
يعني مثلا يوسف السباعي في قصة السقا مات في اخر فصل .انا ما شفتش حد بيجسد الموت زي ماهو جسده ، أبكاني على تصويره 3أيام
..بالنسبة للحب
أنا صادقة جدا في كلامي
ليس معني حبي للقصص الرومانسية أن أكون مريت بقصة حب أو تجربة ..بالفعل أنا لم أمر بأي تجربة حب ..لاني مقتنعة أنا المشاعر مازالت مذبذة في الفترات السابقة من العمر .كلها مراحل مراهقة ألي أن نتم 21 سنة فتفكيرنا يغلب عليه النضوج والفكر ..الحب إحساس راقي يصبح العثور عليه في الزمان ده
شكرا على زيارتك يامزاج

قلمي الحر said...

أحمد ..تصدق لاوالله نسيت أنا موبيل ايه ..أصلي شلت الورقة اللي كان عليها رقمه ..وقعدت وانا بجاوب التاج افتكر نوعه ايه اللي جيه في دماغي ..كويس انك عارف موبيلي اكثر مني

قلمي الحر said...

مشمش ...ربنا يخليك ..يا أجمل قمر دايما رافعة من روحي المعنوية
ومعاكي حق في كل تعليقاتك

قلمي الحر said...

صاحب البواية
شكرا لتعليقك , ومدحك لاجاباتي

mohamed said...

علي فكرة انا عارف ان دا احساسك ومصدقك فيه

مش محتاجة تاكدي علي كدا

huda gamal said...

انا كنت همررلك التاج ده يا علا ، لانى مكنتش اعرف ان فى حد مررلهولك ..
انا كمان بقالو فتره متمررلى ولسه مجاوبه عليه من يومين ونشرته امبارح
عجبتنى اجاباتك..
ولقيتها قريبه منى فى كذا حاجه ففرحت بصراحه..
أجاباتك بسيطه و عميقه..
ربنا يكرمك و يرزقك كل ما تتمنى ..
والى الامام دائما

خواطر شاب غاضب said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

الأخت الفاضلة : علا
صاحبة القلم الحر
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
قرأت إجاباتك الطيبة ، وشعرت بمدى نضج شخصيتك
وأسعدنى أن أجد فتاة فى القرن الواحد والعشرين تتكلم عن أمير المؤمنين ( عمربن الخطاب) بهذا القدر من الحب والاحترام
فى زمن أصبح المطربون ولاعبى الكرة هو القدوة والحلم

بارك الله فيك أختى وأعزك

أخوك
محمد

Anonymous said...

إجابات جميلة

Anonymous said...

إجاباتك حلوة يا علا وفيها تميز، وعجبني جدا إجابتك في موضوع اليهود

Dina Samaha said...

يالا ياعم تاجى تانى اهو
محدش بقى قدك يا عم
اجاباتك بسيطة جدا وحسيتك فيها اوى
ربنا يكرمك يا علا ويحققلك كل احلامك يارب

boshra mohamed said...

كلام جميل كلام معقول مااقدرش اقول حاجة عنه
بس ضايقتنى بس حتة واحدة اللى هية بتاعة الخوف من الظباط

حزيــــــــــــــــــن said...

السلام عليكم
انا عارف انك صريحه مقولتش حاجه
انا لما بقولك انك بتقولى ان مفيش حب بالرغم من انه اصبح شئ عادى مش قصدى انك بتخبى او انك مش صريحه انا قصدى اقرار لنضجك ولشخصيتك الجيده
وفعلا دا شئ جميل منك وربنا يحفظك
ويهدى كل البنات والشباب

ياسر سليم said...

يااااااااااااه هو التاج ده لسه عايش

بس اجابات متميزه

وجميل قوى ان الواحده تفكر ان زوجها يكون فيه من احد الصحابه

ربنا يرزقك الزوج الصالح

ويحققلك ما تتمنيه