Friday, May 4, 2007

أهواك

الشعر ده كتبته أمبارح بعد صلاة الفجر , وكنت بتكلم مع صديقة لي , صاحبة مدونة بحبك يامصر , كنا بنتكلم عن مصر وأحوالها ومافيها من فساد وانهيار , إننا لازم نغير مصر للأحسن , ومش معني أن فيها حاجات كتير أن مصر وحشة..وقول ماقالت صحبتي كلمة مصر , لقيت الكي بودر بتكتب الكلام ده ...يارب يعجبكم
أهواكِ
إذا قلت أهواكِ
فإني أهواكِ
يامن أحببت
روحي فداكِ
أعشقك
يا منى النفس
يامن لأجلك صار
الحب حب
أنت الحب
في زمن ضاعت فيه
المشاعر والأحلام
أهواكِ مهما طال العمر
فحبك داء لامفر
يجري في عروقي
يتداخل مع ذرات دمي
إذا تركتني يوما

فقدت الحياة
وصار الوجود فناء

تنحبس أنفاسي
ويتوقف قلبي عن النبض
ودمائي تتجمد
وأضحيت فاقد الوعى
أري في ضلالتي
صورة لك من ماضي
ماضي يذكرني بك
بحبنا الذي كان
اجري وراء الماضي لاجدك
ولكن
لانملك الة الزمان
لايمكن أن نعود
فاستسلمت
وقررت
لا حياة بعدك ودونك
لم يعد أمامي سوي
أن اترك فقدان الوعي
يلتهمني
أو أنك تعودي
فتنقذني
لم أعد حقاً
أملك الاختيار
وأنا في الانتظار
أما أن تأتي
أو يُتخذ القرار
وأترك عالمي للأبد
أعود إلي الحقيقة
إلي الثرى
لانحت اسمك عليه
على كفني
على قبري

بحروف من نور
اسمك يامعشوقتي
وحروفه الثلاثة الناعمة
ميم-صاد-راء
مصر

25 comments:

Anonymous said...

صحيح الكلام ده أكتب بعد الفجر .. بس احنا بنقوله على طول وحنفضل نقوله.. بنحبك يا مصر

وحترجع يا علا حترجع يا بنتى صدقينى.. الأصل ما بيضعش ومصر هى الأصل.. حترجع وحنكتب حروفها من نور.. بس مش على قبورنا حنحفرها فى قلوبنا وعقولنا

mohamed said...

هو دا الوطن
واحنا ابنائه

قلمي الحر said...

بحبك يامصر...انا متأكدة أنها هترجع وهاستنها , وحتي لو ملحفتش اعيشها كفاية اني حاربت عشان تبدأ تعيش والي بعدي يكمل ويكتب على قبري أن حبات البلد دي

قلمي الحر said...

محمد..هو ده الوطن فعلا..وهنفضل نحبه

آلاء الرحـمـن said...


حلوه .. وحشه .. برضه هى مصر

وكفايه

همسة قلم said...

كلمات جميلة ياعلا
واحساس راقي ورائع .. بس ياترى مصر دلوقتي هي اللى المفروض نحبها

انا بحبها بس مش باللى فيها او اللى بيحصل فيها
بحبها حب اجباري لأنها بلدي لكن ياترى احنا حاسين بجد بالحب ده؟؟

معلش شوية احباط على الصبح ..
بس حبيت اقولك انه المدونة جميلة وان شاء الله اتابعها دايما

saloma said...

فعلا انا بحب مصر جدا، و كذا مرة افكر فالسفر و انى اشوف حياتى فبلد تانية أعلى من مصر مهنيا و اقتصاديا،، بس لأ هتفضل مصر بحضارتها و تراثها هى اساسنا و هتفضل مصر مسئولة مننا .

rona said...

جميل جدا الكلام ده فعلا مصر بنحبها وهنفضل نحبها احنا منها وهى مننا ولازم ندور على مصر للافضل

مقاومة said...

انتي مالك يابت سارقة صورك من على مدونتي .. اياك تكوني اقتكرتيها وكالة من غير بواب ، انتي ناسية انا بشتغل ايه بعد الظهر؟
هههههههههههه

همسات دافئه said...

بحبها عشان هى بلدى باقدر أحط بكل ثقه ياء الملكيه بعدها ذى ما باحب بابايا ومامتى واخواتى وأهلى يمكن ميكونوش أحسن ناس فى الدنيا ولا أطيب ناس فى الكون بس باعشقهم عشان هم منى وأنا منهم

فحبك داء لامفر
يجري في عروقي
يتداخل مع ذرات دمي
وأجمل داء فى الدنيا:))
أحييكى كلماتك جميله:)

zenzana said...

حبك داء لا مفر
هو ده السر
والله اسخم من الهروين
ده كيف ملوش علاج
اليومين الي فاتوا مريت بمشكلة وواحد قالي ملا ده بلدي وهفضل فيها الظالم والحرامي هو الي يسبها اما انا لا والف لا
بس برده ياليتني كنت موريتانيا
بس السوال
لو كنت موريتاني كنت هحب موريتنيا كده ؟

الوردة السوداء said...

الله عليكو
بجد انا اول مرة ادخل مدونة متكونش بتشتم فى مصر

بحييكى من كل قلبى بجد

عصفور طل من الشباك said...

عارفة الأغنية الجميلة بتاعت الجسمي

ده وإنت مطلعة عيني بحبك موت

هو كده بالضبط

أحمد العربي said...

كم أنتي عظيمة يا بلادي
عزيزتي ما كتبتي قد يفوق حد النقد أو حتي إبداء الرأي لان ما كتبتي يندرج تحت بند السحاب

قلمي الحر said...

السلام عليكم , أولا شكرا لكم كلكم , وعلى رأيكم في الشعر والمدونة..بجد شكرا..أنا مكنتش متوقعة كل هذه الردود أو أن الموضوع يحوز إعجابكم بالشكل ده

قلمي الحر said...

الاء الرحمن
شرفتي زيارتك للمدونة, ,وأتمني زيارتك لي دائما..ومعاك حق هي حلوة وحشة , لازم نحبها ..مش بلدنا
-----------------
همسة قلم
شرفتي مدونتي المتواضعة ويارب تكون عجبتك وماتقطعش الزيارات
مصر اللي بحبها مصر الحقيقة , مش المستغلة دلوقتي من الحرامية , والعيب مش في مصر , العيب في الناي اللي راضين بالهون , واللي حاكمنا ومستبدين ..مصر ايه ذنبها , لو الحال اتغير مثر هتكون أحلى
------------------
سلمي
مصر هي بجد أمي وهافضل احبها واضحي بعمري عشانها ..زاحييك ياسلمي على حبك ..هما دول صحابي الجدعان
------------------
رونا
شرفتني زيارتك لمدونتي ..شرف كبير لي ..وياريت افضل من ممن تتذكريهم
وفعلا مصر هنفضل نحبها ..عشان هي مصر
------------------
مقاومة
سرقتهم ايه يابت..اسمك منور تحت السور .زالملكية الفكرية محفوظة..ههههههههه

قلمي الحر said...

واحدة من الناس
شكرا على تكرار الزيارة ..فعلا معاك حق , الملكية دي لنا وحنا بلدنا , وبلدك وبلدي ومينفعش نقولها على اي مكان تاني
--------------------
زنزانة
شرفت مدونتي المتواضعة , وأتمني تكون عجبتك
بص ياسيدي , هي فعلا داء بس احلى داء , وبصراحة احنا نتلذذ واحنا عايشين بالداء ده , وعلى رأي صحابك ..احنا مش هنسيبها للحرامية , احنا هنخرجهم منها
--------------------
الوردة السوادء
شكرا على زيارتك لمدونتي ..يارب تكون عجباكي , ودومي الزيارات
انا مقدرش اشتم في مصر ..حد بيشتم في نفسه وحياته وعمره
--------------------
عصفور طل من الشباك
أنا بعشق أغنية حسين الجسيمي , بحبك وحشتني ..وببكي كل ما أسمعها لان مصر فعلا بالنسبة لي كده
---------------------
أحمد العربي
شرفت مدونتي , ويارب بس تكون عجبتك , وتكون دائما عندي في المدونة
شكرا على كلامك عن الشعر ..ده بس إحساس وطلع على الورق , احساس طول عمري عايشة به , وكان نفسي الناس تحسه واشاركهك رد فعلهم واحساسهم به..لاني بحب مصر جداجداجدا..إنها حياتي التي عشتها وبعشيها وسأعيشها
حد يشتم في بلده
دي مهما كان بلدي
واللي بيشتموا عايز اقولهم , العيب فينا ..احنا اللي سبنها تبقي كده بالحال ده
---------------------

Anonymous said...

ايه الحب ده كله
شفتى يا علا مش أنا قلتلك انشرى يا بنتى الكلام ده
حلو أوى أن الناس كلها على اختلافها تقعد تكلم فى حب مصر.. شفتى بقى كلامك عمل ايه
استمرى يا علا.. كلنا بنحب مصر

الشيطان يعظ said...

ههههههههههههههههههههههههههههههه
ايه يابنتي الكلام ده
انتي لسه
عليشه في زمن حب
مصر

bakar said...

والله يعنى انتى جبتى المفيد, مصر اللى حبها بيسرى فى دمنا كلنا انتى عبرتى عنه بكلمات بسيطة و عميقة, لمستنى من جوه
تسلم ايديكى

حزيــــــــــــــــــن said...

اتمنى تفضلى عند حسن ظن ربك انا احترمتك اوى ربنا يثبتك
اتمنى تزورى مدونتى
http://mazaag.blogspot.com

Ayman Elsherbiny أيمن الشربيني said...

زمان كنت مصريا حتى النخاع، الآن، أنا مصري، لكنني لم أعد مصريا للدرجة التي تجعلني أكتب فيها شعرا متغزلا.

قلمي الحر said...

السلام عليكم
الشيطان يعظ
زمن حب مصر عمره ماهيخلص, وهافضل عايشة فيه , وهيخلص ليه عشان اللي في البلد ..احنا اللي سمحنابكده لماسبنا حبة ناس زي دول يحكومونا ويدمروا البلد واحنا ساكتين

بكار
سعدت بزيارتك لمدونتي , وشكرا على تعلقيك الرائع , ويارب بس تكون مدونتي عجبتك , وتزورني على طول
وعايز اقولك أنا مصر مكتبتش غير اللي حسته , لانه في قلبي

حزين
شرفت مدونتي بزيارتك , ويارب بس تكون عجبتك , وتزورني دايما
شكرا على تعليقك, ومرسي على مجاملتك لي , ده بس من ذوقك
ويارب اكون عند حسن رب دايما , وعند حسن كل من يقرأوا لي

أيمن
كنت مصري حتي النخاع زمان..زمان اللي هو من كام سنة.ده انت عندك 21 سنة , حاسيت بكارثة مصر امتي عشان تقول كنت , لو كل واحد قال في الوقت ده كنت , البلد دى هتخرب اكثر من كده , ومش هتلاقي حد يقومها
لا يا أيمن اللي البلد دي تستاهل أننا نتغزل فيها , لاننا بنتغزل بمصر اللي لازم تكون , واحنا مفروض اللي نخليه تكون زي ما احنا عايزين

Alaa said...

اللللله كلمات
للاسف حال البلد نسانا المشاعر الجميلة دي "في زمن ضاعت فيه المشاعر و الاحلام"
لكنا بنحب مصر
لكن مش كلنا بنعبر الكلمات الروعة دي
و ما شاء الله الكلمات فيها احساس عالي جدا
الله يباركلك و لا تحرمينا من ابداعك

Amr said...

معلش اتأخرت في الرد

المشكلة اني ممكن لو كتبت شعر في مصر يتحول إلى هجاء

عموما شعرك جميل فعلا، استمري ، انتي ضميرنا